رویای پرواز با هواپیمای برقی به واقعیت تبدیل شد؟
- شناسه خبر: 1116
- تاریخ و زمان ارسال: 25 آبان 1402 ساعت 15:18
- بازدید : 12
- نویسنده: پیام هما آنلاین

پرواز یک هواپیمای برقی کوچک از ورمونت به فلوریدا ممکن است دوره جدیدی از سفرهای هوایی با باتری را پدید آورد؛ اتفاقی که پیشتر غیرعملیاتی خوانده میشد.
پرواز یک هواپیمای برقی کوچک از ورمونت به فلوریدا ممکن است دوره جدیدی از سفرهای هوایی با باتری را پدید آورد؛ اتفاقی که پیشتر غیرعملیاتی خوانده می شد.
کریس کاپوتو، یکی از خلبانان هواپیمایی، در اوایل اکتبر از فرودگاه بین المللی برلینگتون در ورمونت پرواز کرد. او و تیمش از هواپیمای برقی CX300 ساخته توسط BetaTechnologies استفاده کردند. این سفر به فلوریدا طی 16 روز انجام شد و شامل توقفهای مختلف برای شارژ مجدد باتری و پرواز از ورمونت به مقصد فلوریدا از طریق شهرهایی چون بوستون، نیویورک و واشنگتن بود.
زمانی که این سفر در فلوریدا به پایان رسید، بتا هواپیما را به نیروی هوایی سپرد که طی چند ماه آینده آن را آزمایش خواهد کرد. این سفر تصویری از این که هوانوردی در سال های آینده چگونه به نظر می رسد ارائه میدهد. پروازی که در آن آسمانها مملو از هواپیماهایی است که گازهای گلخانهای منتشر نمیکنند و به طور خطرناکی کره زمین را گرم نمیکنند.
در بیشتر تاریخ هوانوردی، هواپیماهای برقی همیشه فراتر از یک خیال بوده است. اما پیشرفت های فناوری، به ویژه در باتریها و میلیاردها دلار سرمایهگذاری به امکانپذیر شدن سفرهای هوایی برقی در مسافتهای کوتاه کمک کرده است و حامیان آن امیدوارند که از نظر تجاری قابل دوام باشند.
BetaTechnologies، بیش از 800 میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند Fidelity، Climate Pledge Fundآمازون و شرکت سهام خصوصی TPG Capital جمعآوری کرده است. این شرکت حدود 600 نفر را استخدام میکند که بیشتر آنها در ورمونت هستند و اخیراً ساخت کارخانهای را در برلینگتون به پایان رسانده است که در آن قصد دارد هواپیماهای خود را که هنوز توسط اداره هوانوردی فدرال تایید نشده است به تولید انبوه برساند.
خصوصیات هواپیمای برقی
اولین مورد از هواپیما برقی، CX300 خواهد بود، یک هواپیمای شیک و آینده نگر با طول بالهای 50 فوت، پنجرههای منحنی بزرگ، این هواپیما برای حمل حدود 1250 پوند محموله طراحی شده است و به زودی پس از آن A250 که حدود 80 درصد از طراحی CX300 را دارد به بازار عرضه خواهد شد. این شرکت میگوید هر دو هواپیما که بتا با نام Alia به بازار عرضه می کند، در نهایت مسافران را حمل خواهند کرد.
BetaTechnologies، یکی از شرکتهایی است که در زمینه حمل ونقل هوایی الکتریکی کار میکند. در کالیفرنیا، JobyAviation و ArcherAviationدر حال توسعه هواپیماهایی با باتری هستند که قادر به پرواز عمودی هستند که به گفته آنها، تعداد انگشت شماری از مسافران را به مسافتهای کوتاه منتقل میکند. این شرکتها دارای حامیانی مانند تویوتا، استلانتیس، یونایتد ایرلاینز، دلتا ایر لاین و شرکتهای سرمایهگذاری بزرگ هستند. سازندگان معتبری مانند ایرباس، بوئینگ نیز روی هواپیماهای الکتریکی کار میکنند.
هواپیماهای الکتریکی علاوه بر عدم انتشار گازهای گلخانهای به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد و نگهداری آنها نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای معمولی سادهتر باشد.
دولت آمریکا نیز از این صنعت پشتیبانی میکند و اهدافی مانند پشتیبانی از عملیات هواپیماهای ابزاری در مدت زمان تا سال 2028 را دنبال میکند. این تحول در حمل ونقل هوایی الکتریکی نشان میدهد که صنعت هوانوردی در آینده چگونه تغییر خواهد کرد و چگونه به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.
هواپیمای بتا به اندازه جتهایی که آقای کاپوتو برای نیروی هوایی، گارد ملی هوایی یا دلتا پرواز میکرد، بزرگ و قدرتمند نیست. وی گفت: اما از نظر وزنی سبک است، جذابیت آن را جبران می کند و هواپیما فوق العاده ساکت و پاسخگو است و باعث لذتبردن از پرواز میشود.
آقای کاپوتو اشاره کرد که هواپیماهای برقی میتوانند فرصتهای جدیدی ایجاد کنند، به ویژه در مناطق روستایی که دسترسی به خدمات هوایی مستقیم محدود است یا اصلاً وجود ندارد.
هواپیمای برقی CX300 تا مسافت 386 مایلی را با یک بار شارژ طی کرده است، اما این شرکت گفته است که انتظار دارد مشتریانش معمولاً از آن برای انجام سفرهای 100 تا 150 مایلی استفاده کنند.
هواپیمای برقی CX300 تا مسافت 386 مایلی را با یک بار شارژ طی کرده است، اما این شرکت گفته است که انتظار دارد مشتریانش معمولاً از آن برای انجام سفرهای 100 تا 150 مایلی استفاده کنند.
هواپیماهای برقی دوستدار محیط زیست
هواپیماهای برقی علاوه بر عدم تولید گازهای گلخانه ای، به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد و نگهداری آنها نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای معمولی سادهتر باشد. اما انتظار نمیرود که سال ها به تعداد زیاد به آسمان پروازکنند. در ابتدا، سفرهای آنها به احتمال زیاد کوتاه خواهد بود. برای مثال از منهتن به فرودگاه بین المللی کندی یا برلینگتون به سیراکوز، نیویورک.
باتریهای مدرن میتوانند محدوده و وزن محدودی را پشتیبانی کنند. در نتیجه، هواپیماها عموماً میتوانند تنها تعداد انگشتشماری مسافر یا باری را حمل کنند.
انتظار میرود که در اوایل، هواپیماهای الکتریکی عمدتاً با هلیکوپترها و اتومبیلها و کامیونها رقابت کنند. در شهرها، پروازهای گسترده بدون زیرساختهای گسترده مانند مکانهای فرود و برخاست عمودی و پشتیبانی عمومی امکانپذیر نخواهد بود. کارشناسان گفتند که هزینه تولید چنین هواپیماهایی نیز برای شروع بالا خواهد بود.
کوین مایکلز از AeroDynamic Advisory اشاره کرد که این تغییرات در صنعت هواپیمایی برقی به چالشها و وعدههای مشابه توسعه اتومبیلهای ابتدای قرن بیستم میانجامد. او توضیح داد که در آغاز، این صنعت نیاز به ایجاد استانداردها و زیرساختهای جدید دارد تا بتواند رشد کند، و این فرآیند ممکن است هزینههای بالایی داشته باشد. اما با گذر زمان و توسعه مناسب، این صنعت نهایتاً به رشد و پیشرفت خواهد رسید.
علاوه بر ساخت هواپیما، بتا در حال ایجاد شبکهای از شارژرها است که میتواند هواپیماهای خود و همچنین اتومبیلها، کامیونها و سایر وسایل نقلیه را تامین کند. بیش از دهها مورد راهاندازی شده است، از جمله یکی در سایت نیروی هوایی در فلوریدا، که آن را به اولین ایستگاه شارژ هواپیمای برقی ارتش تبدیل کرده است.
این شرکت همچنین یک نمونه اولیه سایت فرود برای هواپیماهایی با قابلیت پرواز عمودی ساخته است که در بالای کانتینرهای حمل و نقل تغییر کاربری قرار میگیرد که ذخیره انرژی و فضای کوچکی برای استراحت خلبانان در بین سفرها را در خود جای داده است.
بسیاری از بحثهای اخیر درباره هواپیماهای الکتریکی به این ایده میپردازند که این هواپیماها میتوانند به طور موثر به عنوان وسیلهای برای حمل و نقل مردم در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرند. اما در آینده نزدیک، احتمالاً از آنها به همان اندازه برای حمل کالا و مسافر در مناطقی خارج از شهرهای پرترافیک مثل نیویورک و ورمونت استفاده خواهد شد.
این تغییرات در حوزه هواپیماهای الکتریکی می تواند تأثیر معناداری بر روی جابجایی اعضای بدن، حمل و نقل کالاها و ارائه خدمات داشته باشد و مناطق روستایی کشور را که اغلب از نظر حمل و نقل توجه کمتری به آنها شده، دوباره به شبکه حمل و نقل متصل کند.